FEEL FREE TO CLICK MY NUFFNANG YER...TQVM :)

Oct 17, 2011

Cara Anak Saya Ngelat

Assalamualaikum semua...

Donnolah why since lately, saya macam malasssssssss sgt nak hupdate blog. Siap berplanning nak adekan blog baru. Dalam keadaan masih malas tuh tapi ade hati nak bina blog baru.

Btw, anak kami demam lagi start petang Sabtu. Boleh dikatakan anak saya akan demam setiap bulan a few days b4 22hb menjelma. Konon tukar bulan lah kan.

So ke klinik lah kami petang semalam. B4 ke klinik, check up dulu ubat-ubatan pe yg masih ade, masih berbaki dan tarak. So, her antibiotic is finish already. So kena pegi jugak. Tubuh kita ni kan since dah disuap antibiotik, hah, since that day lah kena amik antibiotik n mesti habiskan mengikut jadual, dos dan sila minum sampai habis mengikut aturan.

Mengambil langkah berjaga², kami dah beli temperature berdigital untuk menyukat suhu badan anak. Alhamdulillah, bacaan suhu Qisya lingkungan 37 - 38 darjah celcius n adalah berada di dalam kategori demam. Saya sgt takut bila mencecah 40 darjah celcius. Ya Allah mintak dijauhkan dan dilindungi Allah selalu anak kami Aisya Qistina ke tahap itu.

Anak kami demamnya amaaaaaaaattttttttttt memerlukan kesabaran kami yang sangatttttttttttttttttlah tinggi yeeeeeeeeeee. Huh, merengeknya bukan main panjang. Nak sumthing tak pernah diberitahu secara terus even dah boleh dimintak tolong buat itu dan ini, tahu apa yang nak n taknak. Qisya akan menangis bagaikan didera gitu. Cukup menguji kesabaran. Lagilah bila tengah malam. Temperaturenya akan naik. SO, sila berjaga-jaga. Ais asam jawa ke air tak berasam jawa ke akan sentiasa ada di sisi saya. Amik towel kecil, basahkan dengan ais tersebut dan letak cantik² atas kepala anak. At least kurang sket panasnya. Bawah mata saya ni dah kalah dah bapak panda.




mata dah cam panda, badan pun lebih kurang. Abaikan.

Biasalah, time demam jelah dia nak bermanja kan? Mcm kitalah gak kan bila dilanda demam, tahu plak nak bermanja-manjaan dengan pasangan memasing.

Petang Ahad, lepas dia dah ok sket dr demam, saya cuba berborak dengannya. Saya EL ye semalam.

" Aisya, esok (merujuk hari ini yakni Isnin), Aisya kena g taska eak, " saya mula berbasa basi.
" Ecok, taska tutup ", wahhhhhh. amekaw. Mana Qisya belajar neh. Pepandai dia je cakap tutup.
" Mana ada tutuplah ".
" Cikgu tutup ". Seeeeeeee. Ngelat yang sgt creative. Baru 2 tahun 9 bulan.

On lunch, papaya dia balik. Papaya dia balik, bukan main sombong lagi. Wat derk jek. Last sekali, papaya dia usik sket, hah terus mintak diriba dan ditepuk. Bila papaya dia ralit tengok tv, bukan main marah lagi.
" Papa, tepok ". Siap amik tangan papaya dia bawak ke peha mintak ditepok untuk didodoikan. Haiya, Tapiiiiiiii... on that timelah saya leh rest sket. ehe.

Dalam bertepuk² tuh, papaya dia mula bertanya. " Aisya, tadi papa lalu depan taska Aisya, papa nampak Jannah, Ain, Irfan, Cikgu kat sekolah. Main lompat² kat luar. Hah, Aisya takde ". Papaya siap list lagi nama kenalan Qisya.
" Taska tutup ". jawapan itu lah yang diberi sampai ke sudah.

Lepas lunch, papayanya kembali ke opis. Sempat berpesan lepas Asar, kita ke klinik. B4 papaya ke opis, Qisya dah bangun. Saya kena layan dia main. Sambil main, saya bertanya lagi.
" Aisya, esok Aisya gi Taska eak ". Time ni dia sebok belai rambut saya. Salon gitu. Siap amik penyembur air tuh n sikatkan my hair. Tak tahulah mana dia blajor neh.

" Taska tutup ". Jawapan selamat taknak ke Taska.
" Mana ada tutuplah, tadi papa cakap, taska bukak. Kawan-kawan Aisya pun ada tadi. Main² ". Saya cuba menguji. "Ermmm..." sekilas Qisya menjawab. " Jawapan "erm", agak kurang jelas. Saya test lagi skalik. " Esok, Aisya gi taska eak ". " Ermmm...", haha. cantik je menjawabnya. Nampak sangat taknak layan mamaya ye.

Sementara menunggu Asar, sempat jugak saya terlelap. Nap. Terjaga, terus mandikan Qisya. Siap, cantik². Ikatkan rambut kiri dan kanan. Happy je anak² kan bila tahu nak g jalan. B4s g klinik, g stesen bus belikan tiket bus Atok Qisya. Alah, dah nak balik dah. Sian Qisya dapat tahu karang neh, Atok dia dah balik. Mana idoknye, balik dari taska je, sampai umah... " Atokkkkkkkkkkkkkk, butak pintu ". Masuk dalam rumah terus ke bilik mencari atok ajak main. Thanks abah sudi jenguk kami.

Sampai di Klinik Intan, alhamdulillah patient tak ramai. Qisya dipanggil setelah 3 pesakit berlalu. Masuk jek, Dr dah menjenguk Qisya. Terus bawak Qisya menghampiri doktor.
Dr : Kenapa ni, sakit apa
Qisya tengok saya. " Aisya jawab, demam "

Q : Demam.
Dr : Ooo, demam. Sakit tak?
Q : Sakit.
Dr : Makan dah?
Q : Makan.
Dr : Makan ape. Nasi?
Q : Makan nasi.
Dr : Banyak ke sikit?
Q : Sikit.

Hahah, idok taule teman, samada Qisya petah menjawab atau amik suku kata belakang setiap ayat jek. Haha. Tapi, memang b4 ke klinik, Qisya ada makan nasi sket dan 5 keping biskut cicah air favorite dia, air tea. Alhamdulillah. Saya masih ingat, time saya demam bulan lepas. Tinggi jugak 39 darjah. Doktor yang sama check up Qisya. Punyalah tak puas hati, doktor tak check dia, menanges buka main. Haha.

Lepas check up, barulah Mr hubby teringat nak bertanya, y anak kami owez demam. Saya cepat² ketuk pintu bilik dan terus tanya. So antara sebab musababnya adalah maybe persekitaran yang berdebu. Tak kiralah di rumah ke, dalam kereta ke kan. Semua kena di ambil kira. Maybe jugak pergaulan antara rakan-rakan taska contohnya time bersin, batuk ke kan. Kita pun. Dah tahu nak bersin tuh, tekupkan mulut anda n basuh tangan lepas bersin. tahukah anda, kelajuan bersin adalah 160km sejam. Iya. Sila google. kuman terbang di mana-mana. So, as a parents, kenalah berjaga². kasi makan Scott Emulsion, vitamin ke kan n Gripe water ke. N susu bukan setakat untuk pertumbuhan otak tetapi juga untuk pertahanan badan. Like Mamil Gold. Kena carik neh n beli. Alahhhhhh... iklan kanak² yang pakai costum rumah batu, kayu, pondok n so on tu kan. Dulu, time Qisya around 1 year and above, everyday day bagi minum scott emulsion. Skarang dah jarang n kini start balik. Tawakkal pada Allah.

Sekarang, alhamdulillah, Qisya dah tak culas makan ubat. Tau je nak demam, siang-siang dah bukak freeze nak makan ubat. Hari tu, dengar je papaya n mamaya nye nak kasi ubat, otomatik terus landing n buat² tido. Bila angkat ke riba terus terjaga. haha. Tak pasal² kena jugak telan ubat ye Qisya. Sayangggggggggggggg anak mama neh.

Herm... generasi sekarang...

Hopefully, anak kami dah sembuh dari demam. Doakan eak.
u ollsss...


p/s : camne lah Qisya pulang dr Taska tengok Atoknya takde kat bilik. Ada atok ade kawan, hai kena ade adik Qisya neh. hehe.

No comments:

Post a Comment

Thanks buddy and anonymous also...

Makluman Kepada DISTURBER yang gemar ANNOYING.

Penafian @ Pemberitahuan...

Makluman kepada semua

PEMBACA SETIA saya (kalau adalah. Hehe) n also my SILENT READER (yelah dah xboleh nak ganggu i guna anonymous kat commentkan, so terpaksalah DECIDE jd silent reader jek, huhu... so good luck too lah yer. Selagi rase panjang umur nak mengganggu hidup orang. OBSERVElah selagi MAMPU n jgn sampai bahankan saya. So, sure x takutkan jika diri anda xsempat pohon MAAF) n also yang menganggap diri kerdil saya ni sebagai MUSUH kepada diri anda sendiri, yang bahawasanya…

Segala isi kandungan dan gambar-gambar di Bukan lagi Finger Note's - kini notapuan – nad Blog ini tidak boleh ditiru mahupun diplagiat, dihasilkan semula dalam bentuk-bentuk lain, dipindahmilik, dicetak, disimpan atau digunakan semula. Setiap rujukan hendaklah memberi kredit dan/atau rujukan kepada Tuan Empunyer Bukan lagi Finger Note's - kini notapuan - nad.

Juga dimaklumkan dan diperingatkan sekali lagi bahawa apa-apa komen, permintaan, cadangan atau komunikasi lain yang lucah, sumbang, palsu, mengancam atau jelik sifatnya dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu orang lain; atau memulakan suatu komunikasi dengan menggunakan mana-mana perkhidmatan aplikasi seperti mencanang perkara yang tidak baik, buruk, memalukan, mengaibkan berkenaan perihal diri saya juga seluruh keluarga kaum kerabat saya di blog kepunyaan anda (termasuk laman sosial yang lain), sama ada secara berterusan, berulang kali atau selainnya, dan dalam masa itu komunikasi mungkin atau tidak mungkin berlaku, dengan atau tanpa mendedahkan identitinya dan dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu mana-mana orang di mana-mana nombor atau alamat elektronik (media elektronik) termasuk di media massa, adalah melakukan suatu kesalahan, TINDAKAN BOLEH DIAMBIL mengikut akta

AKTA 588, AKTA KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA 1998. If terasa DIVA n BERKUASA sgt nak menganggu n mencuba sesuatu yang membuatkan saya tak akan sesekali menimbangtara untuk mengambil TINDAKAN terhadap anda, dipersilakan. If you are PLAYING FOR KEEPS, so, pleased. I will do a same thing. So, good luck!

Sesungguhnya, setiap gerak geri buruk anda yang cuba bersikap

PENGGANGGU boleh dikesan secara terus. Harap Maklum n beware.

\('c*)v :: Peace no war n

u ollsss.

AKTA 588, AKTA KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA 1998

BAHAGIAN X - AM Bab 2 - Kesalahan Dan Penalti Tambahan

Seksyen 233. Penggunaan tidak wajar kemudahan rangkaian atau perkhidmatan rangkaian, dll.

(1) Seseorang yang—

(a) dengan menggunakan mana-mana kemudahan rangkaian atau perkhidmatan rangkaian atau perkhidmatan aplikasi secara sedar—

(i) membuat, mewujudkan atau meminta-minta; dan

(ii) memulakan penghantaran,

apa-apa komen, permintaan, cadangan atau komunikasi lain yang lucah, sumbang, palsu, mengancam atau jelik sifatnya dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu orang lain; atau

(b) memulakan suatu komunikasi dengan menggunakan mana-mana perkhidmatan aplikasi, sama ada secara berterusan, berulang kali atau selainnya, dan dalam masa itu komunikasi mungkin atau tidak mungkin berlaku, dengan atau tanpa mendedahkan identitinya dan dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu mana-mana orang di mana-mana nombor atau alamat elektronik,

adalah melakukan suatu kesalahan—

(2) Seseorang yang secara sedar—

(a) dengan menggunakan suatu perkhidmatan rangkaian atau perkhidmatan aplikasi memberikan apa-apa komunikasi lucah bagi maksud komersial kepada mana-mana orang; atau

(b) membenarkan suatu perkhidmatan rangkaian atau perkhidmatan aplikasi di bawah kawalan orang itu untuk digunakan bagi suatu aktiviti yang diperihalkan dalam perenggan (a),

adalah melakukan suatu kesalahan.

(3) Seseorang yang melakukan suatu kesalahan di bawah seksyen ini apabila disabitkan boleh didenda tidak melebihi lima puluh ribu ringgit atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi satu tahun atau kedua-duanya dan hendaklah juga boleh didenda selanjutnya satu ribu ringgit bagi setiap hari kesalahan itu diteruskan selepas pensabitan.

sumber rujukan dari http://www.skmm.gov.my/
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...