FEEL FREE TO CLICK MY NUFFNANG YER...TQVM :)

Apr 4, 2011

Tips Simple Sambut 'Orang' Baru

Assalamualaikum semua.


ehem...

Since lately i am so busy with my work. Harus dibereskan sebelum tiba masanya. Btw, malam td, my bestfriend ever, Cda msg me.

"Salam Nad, ttunggu² aku psediaan ibu dan anak di hospital based on ur experience in your blog"

Erm... orait. So, today, i do it for u cda. hehe. Sihat dah ko eak. Jaga lelok baby tuh. Cayang baby aunty ni yer. hehe. Orait jom saya bgtau pe yang perlu dan x perlu based on my style lah. Ok, 1st time i tau i preggy saya seriously shock. Terkejut. Pe patot aku buat kan. Lagi best dan syukur jazilan, saya bunting pelamin. terus excited nak beli barang baby bagaikan? tapi pesan orang² tua harus diambil kira dan digunapakai. Jangan terlalu excited sehingga melampau² membuat persiapan awal untuk menyambut kedatangan orang baru. Bukan pe, xelok sangat membazir yang berlebihan. Tapi, semua jodoh, ajal, maut di tangan Allah. Kita hanya merancang dan Allah yang menentukan. Kita stop cerita ceritut pasal my 1st baby. Nak tanye pepe (if ade yang sudi bertanyalah kan), tunggu selepas my bestfriend ever ni selamat bersalin. Tak nak mengganggu emosi para ibu yang mengandung. Semasa dikhabarkan mengandung kali kedua, saya bebetol berjaga² segala masuk percakapan, segala pemakanan, segala senaman, segala bacaan, doa² yang harus dan wajib saya amalkan. Setiap kali terasa gerakan dan sentuhan si manja, saya segera membalas kembali. Rindunya saat itu lagi. Hehe. Terus mulut terkumat kamit mengalunkan doa dan zikir ke hadrat Ilahi. Lagi syok tatkala si manja membalas belaian dan sentuhan tersebut. Tiada sebarang persediaan dibuat untuk kandungan kedua kerana semua kelengkapan sewaktu ingin menyambut anak pertama sudah tersedia ada. Cuma kali ni, kami bakal menyambut anak perempuan. (',__________,<). Leh nampak ker? Hehe. Alhamdulillah, rezeki, kami leh imbas anak kami secara 3D/4D secara F.O.C. Hehe. Biasa harga main rat² kan?

Antara Kelengkapan sesimplenya kami sediakan adalah :- Kelengkapan Pakaian
  • Dalam 3 - 5 helai cukuplah. Biasa saya pilih n beli baju baby yang ada lubang² kecik tuh. Kot² baby panas n berpeluh kan. Naik ruam plak dia. Sian.
  • Kain bengkung. Ni takut perut baby termasuk angin keluar asapkan. Like cam nilah.
  • Kain bedung anak. If nak jimat. Leh, jahit sendiri n wat panjang² sket kasik lebar. Kemas nak balut anak nanti. Tapi sesetengah orang dah x amalkan, kan? Tapi saya still.
  • Pampers yang baby born nyer. Saya pakai yg ini...
  • If nak cuba pakai CD trylah. CD? Alah cloth diapers. Like below...
  • Lampin 1 set for standby. 1 set ada dalam 5 helai lah kot kan. Beli skali ngan alas lampin tulah. Saya beli coz kekadang, ada 1, 2 pampers yang rosak kan. Like takde pelekatlah pelah kan. Nak buang sayang. Berapa sen sekeping tuh kan, so leh pakai skali ngan alas lampin tuh. Tak rugi beli nih. Senang pepehal kan.


lampinalas lampin (berplastik. Skrang ada variasi warna. Cun)


Kelengkapan Menyusu dan makan minum bayi :
  • Sebetolnya, saya x membeli untuk itu. Siap bagitau kat Mr Hubby lagi, xpayah beli bang, nnt ramai datang tgk baby, adalah yang hadiahkan sebarang dua, botol susu bagai kan. Haha. bajet ada orang nak hadiahkan kata ko. Tapi btol, berbotol² saya dapat. Leh bukak kedai botol baby dah hah. Ada gak x sempat guna lagi. hehe.
  • Tapi skrang ada isu susu botol kan? so, sila googgle n check. botol susu apa yang diluluskan untuk diguna untuk baby. takut ade kesan pepekan. cegah b4 kena.

Kelengkapan Tidur
  • Time nak menerima anak sulong, sempat gak borong tilam kecik cam ni...
  • if terlebih teruja, leh je beli ni terus :- haha. simple lah sangatkan.
  • cadar, selimut, semua orang hadiahkan. Terima kasih kawan².

Kelengkapan Mandi
  • Bab ini, saya hanya beli yang travel punyer tuh. Coz, mcm saya katakan tadilah, esok, siap je korang yakni para ibu, bukan para bapa ye even mengandung tak pernah keluar (buncitlah tuh dek non), korang tggulah, ada lah yang menghantar hamper barang baby. hehe. x elok tol menanti hadiah orang. haha. tp itu fenomena yang normal kan?
  • Tuala belilah 2 helai
  • Syampu tu biasanya nurse n doktor x galakkan baby guna lagi. Baru lagi kan. Nnt anok beso besok, gonyohlah nak gonyoh banyak mana pun syampu kat kepala anak tuh. hehe.
  • Lain-lain cam baby oil n so on ada yang dijual berpaket kan. beli jek yang tu dulu.

Kelengkapan lain-lain plak
  • bakul baby
  • Termos air panas (if time kawen dah dapat, xyah beli. haha)

Hah, cda n para becoming mama, ni antara keperluan simple yg harus ada. Ni baru untuk baby. Untuk ibu, nnt saya wat entry khas. Hehe. Btw, congratulations.

Sumber picca : hasil carian google yer n Kak Engku Bidan Bersalin.

No comments:

Post a Comment

Thanks buddy and anonymous also...

Makluman Kepada DISTURBER yang gemar ANNOYING.

Penafian @ Pemberitahuan...

Makluman kepada semua

PEMBACA SETIA saya (kalau adalah. Hehe) n also my SILENT READER (yelah dah xboleh nak ganggu i guna anonymous kat commentkan, so terpaksalah DECIDE jd silent reader jek, huhu... so good luck too lah yer. Selagi rase panjang umur nak mengganggu hidup orang. OBSERVElah selagi MAMPU n jgn sampai bahankan saya. So, sure x takutkan jika diri anda xsempat pohon MAAF) n also yang menganggap diri kerdil saya ni sebagai MUSUH kepada diri anda sendiri, yang bahawasanya…

Segala isi kandungan dan gambar-gambar di Bukan lagi Finger Note's - kini notapuan – nad Blog ini tidak boleh ditiru mahupun diplagiat, dihasilkan semula dalam bentuk-bentuk lain, dipindahmilik, dicetak, disimpan atau digunakan semula. Setiap rujukan hendaklah memberi kredit dan/atau rujukan kepada Tuan Empunyer Bukan lagi Finger Note's - kini notapuan - nad.

Juga dimaklumkan dan diperingatkan sekali lagi bahawa apa-apa komen, permintaan, cadangan atau komunikasi lain yang lucah, sumbang, palsu, mengancam atau jelik sifatnya dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu orang lain; atau memulakan suatu komunikasi dengan menggunakan mana-mana perkhidmatan aplikasi seperti mencanang perkara yang tidak baik, buruk, memalukan, mengaibkan berkenaan perihal diri saya juga seluruh keluarga kaum kerabat saya di blog kepunyaan anda (termasuk laman sosial yang lain), sama ada secara berterusan, berulang kali atau selainnya, dan dalam masa itu komunikasi mungkin atau tidak mungkin berlaku, dengan atau tanpa mendedahkan identitinya dan dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu mana-mana orang di mana-mana nombor atau alamat elektronik (media elektronik) termasuk di media massa, adalah melakukan suatu kesalahan, TINDAKAN BOLEH DIAMBIL mengikut akta

AKTA 588, AKTA KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA 1998. If terasa DIVA n BERKUASA sgt nak menganggu n mencuba sesuatu yang membuatkan saya tak akan sesekali menimbangtara untuk mengambil TINDAKAN terhadap anda, dipersilakan. If you are PLAYING FOR KEEPS, so, pleased. I will do a same thing. So, good luck!

Sesungguhnya, setiap gerak geri buruk anda yang cuba bersikap

PENGGANGGU boleh dikesan secara terus. Harap Maklum n beware.

\('c*)v :: Peace no war n

u ollsss.

AKTA 588, AKTA KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA 1998

BAHAGIAN X - AM Bab 2 - Kesalahan Dan Penalti Tambahan

Seksyen 233. Penggunaan tidak wajar kemudahan rangkaian atau perkhidmatan rangkaian, dll.

(1) Seseorang yang—

(a) dengan menggunakan mana-mana kemudahan rangkaian atau perkhidmatan rangkaian atau perkhidmatan aplikasi secara sedar—

(i) membuat, mewujudkan atau meminta-minta; dan

(ii) memulakan penghantaran,

apa-apa komen, permintaan, cadangan atau komunikasi lain yang lucah, sumbang, palsu, mengancam atau jelik sifatnya dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu orang lain; atau

(b) memulakan suatu komunikasi dengan menggunakan mana-mana perkhidmatan aplikasi, sama ada secara berterusan, berulang kali atau selainnya, dan dalam masa itu komunikasi mungkin atau tidak mungkin berlaku, dengan atau tanpa mendedahkan identitinya dan dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu mana-mana orang di mana-mana nombor atau alamat elektronik,

adalah melakukan suatu kesalahan—

(2) Seseorang yang secara sedar—

(a) dengan menggunakan suatu perkhidmatan rangkaian atau perkhidmatan aplikasi memberikan apa-apa komunikasi lucah bagi maksud komersial kepada mana-mana orang; atau

(b) membenarkan suatu perkhidmatan rangkaian atau perkhidmatan aplikasi di bawah kawalan orang itu untuk digunakan bagi suatu aktiviti yang diperihalkan dalam perenggan (a),

adalah melakukan suatu kesalahan.

(3) Seseorang yang melakukan suatu kesalahan di bawah seksyen ini apabila disabitkan boleh didenda tidak melebihi lima puluh ribu ringgit atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi satu tahun atau kedua-duanya dan hendaklah juga boleh didenda selanjutnya satu ribu ringgit bagi setiap hari kesalahan itu diteruskan selepas pensabitan.

sumber rujukan dari http://www.skmm.gov.my/
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...