FEEL FREE TO CLICK MY NUFFNANG YER...TQVM :)

Oct 3, 2011

Old Trafford... here i come.

Assalamualaikum semua



Pernah tengok iklan ni tak? Sure pernah kan? Tak puas tgk kat tv, korang google kat you tube kan? Even dah basi, i tatap nak buat jugak pasal iklan neh.

Okeh, 1st time saya tgk iklan ni kat tv, hati tertanya², siapa si Ramli neh yang hebat benar sampai sebegitu mudah jayanya dpt join MU? Dioffer sesenang lenang oleh Sir Bobby Charlton tuh? bukan calang org dpt join team TERBAEEEEEEEK dunia tu. Laki aku pun tak dapat. Apakah? Ramli beger ker? Wahhhhhhhhh... adakah? haha.

Sepanjang iklan ini berjalan, meremang bulu roma. Siap gile terharu bagai. Sebak pun ada sejak dah ade anak ni kan. Gue menitis air mata siot.

Terngiang² dialog si anak pada ayahnya untuk membuktikan betapa si anak ini juga boleh berjaya.

Ramli : Ayah, Ramli janji yang Ramli akan buat ayah bangga suatu hari nanti...

Dan......... akhirnya, Ramli membuktikan yang dia berjaya.......

Pengulas : Ramli... Ramli... is score he's 1st goal for Manchester United. Ramli from Malaysiaaaaaaaaaaaaa... (sila btolkan balik, ahah. Berkali² dok ulang tayang nak dengar dialog pengulas sebut ape. Dasar cetek BI. hah)

Wah... terus meremang segala. Gila kentang that video. Seriously like the real one. Pergh. Tabik TM.

Sebak tengok si ayah mengesat air mata. Yeah, berjaya Ramli akhirnya. Anak yang tak putus semangat.

Even this iklan hanya berdurasi sekita 1.01 minit TETAPIIIIIIIIII penuh makna yang tersurat dan tersirat.

Antaranya bagi saya :


Si anak :-
  • On flashback. Saya masih ingat lagi my BFF time sekolah rendah dulu, Anie namanya. Saya owez lepak kat rumah dia, study sesama. Kami sekelas tau, dok satu group. 1 group kapit 4 meja. Dia terer Math so blaja dr dialah. One day tuh, dia pernah mengadu kat saya, kenapa eak, mak saya selalu puji awak. Saya tertanya². Puji apa yer? Yelah, puji awak. bangun tido je terus kemas² katil n lipat selimut segala. Dalam diam saya tersengih seakan kerang wangi. Kakaka. Jawapan kanak-kanak time tuh (kanak² kah). Entah, mak saya dah ajar saya adik-beradik macam tuh. Wahhhhhhhh...tq mama, treat us setegas itu. Berpekdah jugak kan. Vanggaaa. * Sila lempang sambil muntah bertalu² *. So, jujur saya katakan, kita sebagai anak tidak sesekali suka akan comparison samada sesama adik beradik malah rakan² sekalipun. Tetapiiiiiiiii... sesetengahnya akan ambik perbandingan tersebut sebagai kata semangat, kata pendorong untuk turut berjaya sebagaimana insan yang dibandingkan. Even tidak sehebat insan tersebut tapi cukup untuk membuktikan kita juga boleh berjaya. Ambil dr sudut positif bukan penuh hasad dengki yang BUSUK.
  • Selain tidak suka diperbandingkan, tahap keyakinan dah usaha separuh nyawa anak di dalam sesuatu yang telah diminati sudah tercapai tetiba akan terDOWN sendiri seperti Ramli. Yelah, siap berlari-larian ketepi-tepian menyambut kepulangan ayah dengan membawa perkhabaran gumbira bersama piala tetapi belum sempat bermukadimah terus dipotong stim oleh bapak sendiri. Ayah : Eh, anak jiran sebelah tu score 9A tau. Sekali, dengan azam yang tekad dan nekad, hah ambik kau score 2 (even bukan A pun) lagi untuk MU. Bawak nama Malaysia lagi.
  • Secara tidak langsung, anak² akan TERASA diri bagaikan tidak bermakna kepada ibu bapa mereka. Buat itu salah, buat ini salah Akhir kata... HAPE PUN TAK BOLEH. Siap ade setengah kisah tuh saya ade bace, parents diorng nak anak mereka jadi cikgu coz grad jek, terus kejer tetap kan tetapi si anak jiwanya lebih kepada kejuruteraan so payahlah nak pupuk jiwa untuk menjiwai bidang perguruan itew even ko peluk cium bagaikan. Yelah, tanpa minat, payah lah weh. Jangan dipaksa. Bila dipaksa jadi benda lain payah. Tetapi check bebetol, confirm ke tak minat bidang itu atau MALAS menguasai segala dan susah merajai segala. Jangan sesekali memusuhi kesusahan kerana KELAK kesusahan itu akan sentiasa mencari mu. Chewah... kata bidalan tak boleh blah.

Si ayah :-

  • Sebagai parents mungkin terasa tebal seinci muka seakan bermekap untuk shoot bila jiran seakan membanggakan kejayaan anak mereka bagaikan dunia ana yang punya. Jangan bangga sgt, sekejap jek Allah nak tarik. Ingat ayat ini? Ingat kan? Tebal lah, coz rase anak sendiri tak bijak, tak pandai. Terasa seakan tidak berjaya mendidik anak sebagaimana anak orang lain. Setiap insan yang Allah ciptakan tidak ada yang pandai semua, tahu segala. Semuanya ada kekurangan dan kelebihan masing². Sebabbbbbbbb... if kita tahu semua, tak nikmatlah hidup di dunia ni. Allah cipta dah sempurna. Kita sebagai manusia yang diciptakan akal ni fikirlah secara kreatif dan inovatif untuk menceriakannya. Janganlah bila dah tahu settle satu perkara, terus ckp, itu pun ko tak reti nak settle ke. Maunya tak terkedu member kan. Sedangkan ko tak tahu lagi yang dia lagi terer dr hang. Jangan riak tau. Tapi, bila xtahu, sila bertanya and jangan jadi bodoh sombong bagaikan lembu dicucuk hidung. Saya setuju dengan ulasan oleh blogger TAU4374. Klik and bace eak.
  • Maybe watak ayah si Ramli ni, akan berperang dengan jiwa dan emosi. Apatah lagi bila berkumpul bersama jiran tetangga dan bersembang pulak pasal prestasi dan performance anak² di sekolah mahupun di IPT. Apetah lagi dalam bidang kerjaya. Mau sepi beribu bahasa bila ada jiran yang VANGGAAAAAAAAA tahap gaban punya org mencanang anak sendiri bagai masuk bakul, ko gigihlah angkat sendiri. Itupun if larat angkatlah. Bagaimana harus mendidik anak secemerlang, segemilang dan seterbilangnya.
  • Saya yang dah jadi ibu dan my Mr hubby dah bergelar ayah neh cam dah takut. Kuat ke kami nak hadapi semua neh. Persekitaran akan datang, macamana. Pembelajaran, pendekatan keagamaan, sosial harus bagaimana diterapkan. Kekadang, saya leh cuba menggunakan pendekatan marah dan berlembut dengan anak. Contohnya semalam. Bila Qisya mengamuk baling² buku, segala barang mainan, saya turut join sekali. Lagi saya marah, lagilah dia buat. Last, saya biar sekejap then cakap lembut² a few minutes later, barulah dia dengan rela hati kemas balik dan pernah banyak kali, Qisya kembali pujuk mama dia sambil kemas². Kita kena pandai main ngan emosi kan?


Herm, control marah. Control Nad....... Tarik napas... hembus. tarik lagi.... kentut. Kakaka. Dah.

Sumber video dr Youtube.

No comments:

Post a Comment

Thanks buddy and anonymous also...

Makluman Kepada DISTURBER yang gemar ANNOYING.

Penafian @ Pemberitahuan...

Makluman kepada semua

PEMBACA SETIA saya (kalau adalah. Hehe) n also my SILENT READER (yelah dah xboleh nak ganggu i guna anonymous kat commentkan, so terpaksalah DECIDE jd silent reader jek, huhu... so good luck too lah yer. Selagi rase panjang umur nak mengganggu hidup orang. OBSERVElah selagi MAMPU n jgn sampai bahankan saya. So, sure x takutkan jika diri anda xsempat pohon MAAF) n also yang menganggap diri kerdil saya ni sebagai MUSUH kepada diri anda sendiri, yang bahawasanya…

Segala isi kandungan dan gambar-gambar di Bukan lagi Finger Note's - kini notapuan – nad Blog ini tidak boleh ditiru mahupun diplagiat, dihasilkan semula dalam bentuk-bentuk lain, dipindahmilik, dicetak, disimpan atau digunakan semula. Setiap rujukan hendaklah memberi kredit dan/atau rujukan kepada Tuan Empunyer Bukan lagi Finger Note's - kini notapuan - nad.

Juga dimaklumkan dan diperingatkan sekali lagi bahawa apa-apa komen, permintaan, cadangan atau komunikasi lain yang lucah, sumbang, palsu, mengancam atau jelik sifatnya dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu orang lain; atau memulakan suatu komunikasi dengan menggunakan mana-mana perkhidmatan aplikasi seperti mencanang perkara yang tidak baik, buruk, memalukan, mengaibkan berkenaan perihal diri saya juga seluruh keluarga kaum kerabat saya di blog kepunyaan anda (termasuk laman sosial yang lain), sama ada secara berterusan, berulang kali atau selainnya, dan dalam masa itu komunikasi mungkin atau tidak mungkin berlaku, dengan atau tanpa mendedahkan identitinya dan dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu mana-mana orang di mana-mana nombor atau alamat elektronik (media elektronik) termasuk di media massa, adalah melakukan suatu kesalahan, TINDAKAN BOLEH DIAMBIL mengikut akta

AKTA 588, AKTA KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA 1998. If terasa DIVA n BERKUASA sgt nak menganggu n mencuba sesuatu yang membuatkan saya tak akan sesekali menimbangtara untuk mengambil TINDAKAN terhadap anda, dipersilakan. If you are PLAYING FOR KEEPS, so, pleased. I will do a same thing. So, good luck!

Sesungguhnya, setiap gerak geri buruk anda yang cuba bersikap

PENGGANGGU boleh dikesan secara terus. Harap Maklum n beware.

\('c*)v :: Peace no war n

u ollsss.

AKTA 588, AKTA KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA 1998

BAHAGIAN X - AM Bab 2 - Kesalahan Dan Penalti Tambahan

Seksyen 233. Penggunaan tidak wajar kemudahan rangkaian atau perkhidmatan rangkaian, dll.

(1) Seseorang yang—

(a) dengan menggunakan mana-mana kemudahan rangkaian atau perkhidmatan rangkaian atau perkhidmatan aplikasi secara sedar—

(i) membuat, mewujudkan atau meminta-minta; dan

(ii) memulakan penghantaran,

apa-apa komen, permintaan, cadangan atau komunikasi lain yang lucah, sumbang, palsu, mengancam atau jelik sifatnya dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu orang lain; atau

(b) memulakan suatu komunikasi dengan menggunakan mana-mana perkhidmatan aplikasi, sama ada secara berterusan, berulang kali atau selainnya, dan dalam masa itu komunikasi mungkin atau tidak mungkin berlaku, dengan atau tanpa mendedahkan identitinya dan dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu mana-mana orang di mana-mana nombor atau alamat elektronik,

adalah melakukan suatu kesalahan—

(2) Seseorang yang secara sedar—

(a) dengan menggunakan suatu perkhidmatan rangkaian atau perkhidmatan aplikasi memberikan apa-apa komunikasi lucah bagi maksud komersial kepada mana-mana orang; atau

(b) membenarkan suatu perkhidmatan rangkaian atau perkhidmatan aplikasi di bawah kawalan orang itu untuk digunakan bagi suatu aktiviti yang diperihalkan dalam perenggan (a),

adalah melakukan suatu kesalahan.

(3) Seseorang yang melakukan suatu kesalahan di bawah seksyen ini apabila disabitkan boleh didenda tidak melebihi lima puluh ribu ringgit atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi satu tahun atau kedua-duanya dan hendaklah juga boleh didenda selanjutnya satu ribu ringgit bagi setiap hari kesalahan itu diteruskan selepas pensabitan.

sumber rujukan dari http://www.skmm.gov.my/
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...